måndag 29 juni 2009

3 veckor, val, stadskupp och en trasig AC...

Nu är det precis två veckor kvar tills min syster kommer på besök. Det betyder att det är precis 3 veckor kvar till hemresa. Snyft, skönt, spännande, stressigt och stort. Det är svårt att reflektera och skriva ned något som jag inte själv vet hur jag känner för. Man kan tycka att jag borde vara bra på att flytta bort från ställen, men det är jag inte.

Igår var det val i Argentina; inte presidentval, men val till senaten. Oppositionen vann. Det intressanta i krukjorden är att det är obligatorisk röstningsplikt i detta land. Polisen åker således runt i sina bilar och ser till att folk inte blir för fulla dagen innan valdagen. Man får inte heller köpa alkohol på Coto efter kl. 8 på kvällen och dagen innan är smått kaotisk.

Det går nämligen inte att poströsta i Argentina. Man måste ÅKA hem till sin hemkommun såvida den inte är längre än 500 km bort. En kompis kompis åkte därför upp till Tigre, som ligger precis 500 km från hans hemort, gick in på ett valkontor där och fick en lapp påskriven att han slapp rösta.

Detta är också ett väldigt bra sätt för regeringen att köpa röster: "Vi står för en bussresa hem med choripan och kaffe OM ni röstar på vårt parti. Om man inte har råd med hemresa är detta ett bra alternativ.

Det har varit stadskupp i Honduras. Det är ju nästan ett grannland. Tänkte bara att ni skulle veta.

När jag gick hem efter att ha pluggat igår så klagade Kaija på att det droppar hela tiden från AC:n som sitter på husväggarna ovanför trottoarerna. "Det droppar ÖVERALLT" tror jag hon uttryckte sig. Det var regn. Första regnet på jättelänge. Om det droppar ovanifrån här i Bayres så är det större sannolikhet att det är luftkonditioneringen än regn. Idag var det soligt igen.

Klart slut.

1 kommentar:

klara sa...

hihi, läste just igenom lite inlägg som jag missat den sista tiden. Saknar dig kompis! Ring när du är i Sverigget så kan vi väl ses någonstans på en tangobar i Sthlm?

KRAM klara