lördag 20 juni 2009

Nu är det slut...


Nu är det slut. Sista skoldagen för detta skolår hade vi igår. Det känns väldigt kul. Nu är det bara tentorna kvar och sen är det hemåt i höstregn, hem över svarta svallande vågor, som det brukar heta.

Nästa vecka har jag sista riktiga spurten som ska göras. På måndag har jag en tenta om ISO 9000- och 14000-serierna. Mums. Kan bli svårt.


På tisdag är det digitalteknik som gäller. Denna gång ska jag inte blanda ihop vad som är synkroniserat och vad som är osynkroniserat. Kan bli svårt, men jag är smart.

På torsdag är det enologitenta. Denna är min näst svåraste tenta, men det känns ändå väldigt vettigt att plugga till den för det är nog den kunskapen som jag kommer använda mest.

Sen har jag 3 ämnen till som ska tentas, men de räknas inte för att de tentorna har jag i början på juli och de är fantastiskt enkla. Long way away.

Midsommarfirande med sill och nubbe i Rosedahl:


... och sen har jag köpt en ny kavaj också i "nu-har-jag-slutat-skolan-för-15-gången-i-mitt-liv-present" till mig själv.
Sen träffade jag 2 japanskor i hissen häromdan.
Det roliga med min japanska är att jag kan snacka tonårsslang och kläcka en massa roliga kommentarer mycket bättre än min faktiska japanskakunskap. Även om jag inte kommer ihåg hälften så mycket som jag borde så är min kansai-dialekt fortfarande väldigt bra, om inte felfri.
De frågade varandra "Korewa nankai desuka?" och jag svarade blixtsnabbt: "Korewa nanakaidesu," helt naturligt. Det tog ett slag innan de fattade att jag hade pratat på japanska och när vi gick av hissen frågade de mig på sån där fnissig japansk-spanska: "Ehh? Sugei! Poruqué habras haponés?" Vi ska gå och käka shabu-shabu nästa vecka.
Språk är kul.

2 kommentarer:

Martin Sund sa...

Hem över svarta svallande vatten brukar det väl heta?

Lycka till med tentor och njut av den sista tiden i tangoland!

Jonas sa...

Ha! Jag visste det! Ville bara se om du levde! Det är klart det heter "hem över svarta svallande vatten"

;)